כמה אנחנו באמת יודעים?
חשיבות אוכל מיודד בתקופת ההריון וההנקה

ליאורה מרטין
דיאטנית קלינית ומדריכת הנקה מוסמכת

 מה זה יוד?

יוד הוא חומר מזין וחשוב לבריאות הכללית של אדם. הוא חשוב לתפקוד תקין של מערכות הגוף בכל שלבי החיים ובעיקר, לתפקוד תקין של בלוטת התריס.

כשיוד מגיע לזרם הדם, בלוטת התריס סופגת אותו ומשתמשת בו כדי לייצר הורמוני בלוטת התריס שמופרשים לדם ומובלים לאזורים השונים בגוף. כל תא ותא בגוף שלנו זקוק להורמוני בלוטת התריס. תפקודי תריס תקינים מאפשרים לגוף לנצל אנרגיה, לווסת את החום ולשמור על פעילות תקינה של המוח, הלב, השרירים ועוד.

במהלך תקופת ההיריון וההנקה הגוף זקוק לרמות גבוהות יותר של יוד כדי לספק את הצרכים של האם ובמקביל את הצרכים של העובר והתינוק.

יוד בתזונה

יוד מגיע בעיקר ממאכלי ים, מלח מועשר ,מוצרי חלב וביצים. הריכוז שלו במזון אינו קבוע ותלוי בין היתר בהעשרת המזון של חיות המשק וסוג המים שהשתמשו בהם בהשקיה.

ישנם גם מזונות שמועשרים ביוד כמו מלח מיודד (בד"כ ב1 גרם מלח מיודד יש 30 מק"ג יוד)

 תפקיד היוד וחשיבותו בתקופת ההריון וההנקה

יוד בכמות מספקת במהלך תקופת ההיריון וההנקה חשוב להתפתחות המוחית של העובר ובהמשך להתפתחות קוגנטיבית תקינה של התינוק. כמות מספקת יוד בתזונת האם חשובה למניעה של תת-פעילות של בלוטת התריס בעובר, שעלולה לגרום לעיכוב בגדילה. מניעת מחסור ביוד במהלך ההיריון והילדות היא בעלת יכולת השפעה משמעותית להתפתחות תקינה של המוח ומערכת העצבים של התינוק.

נשים הרות – כאמור, בזמן ההריון עולה הדרישה של הורמוני בלוטת התריס, על כן נשים הרות זקוקות לרמות יוד גבוהות יותר על מנת לספק להן ולעובר את כמויות היוד הנצרכות להתפתחות קוגניטיבית ועצבית תקינה.

נשים מניקות – התינוק זקוק לכמות מספקת של יוד לתפקוד תקין של בלוטת התריס והתפתחות מוחית תקינה בשנתיים הראשונות לחיים. ההמלצה היא לצרוך תוסף יוד בתקופת ההנקה.

יוד בחלב אם – במהלך ההריון, יוד עובר מהאם לעובר, לאחר הלידה , היוד נמצא בתוך חלב האם כדי להמשיך ולספק אותו לתינוק. בימים הראשונים לאחר הלידה (בשלב הקולוסטרום) רמות היוד בחלב נמצאות בשיאן ולאחר מכן יורדות ונשארות קבועות במשך כל תקופת ההנקה.

כמות היוד הנמצאת בחלב האם משתנה מאישה לאישה ותלויה בכמות היוד שהאם צורכת בתזונה שלה (ממזון ומתוספים). במדינות בהם יש מדיניות העשרה של יוד לכלל האוכלוסיה (מלח/שמן מועשר ביוד) נמצאו כמויות גבוהות יותר של יוד בחלב אם.

המצב בישראל

מחקר מ2017 שהוצג במסגרת הכינוס השנתי של האגודה הישראלית לאנדוקרינולוגיה מצא כי 85% מהנשים ההרות בישראל לא צורכות את הכמות הנדרשת של יוד.

ההנחה היא שמרבית הישראלים (מבוגרים וילדים) אינם צורכים מספיק יוד. בהרבה מהמדינות המערביות בעולם, ישנם תקנות של רשויות הבריאות המחייבות להעשיר את המזון לאזרחים ביוד. בדרך כלל מעשירים את המלח או את שמן הבישול. בישראל, אין חקיקה בנושא ולכן ההנחה היא כי המחסור ביוד משמעותי יותר.

המלצות

  • החליפו את מלח הבישול במלח מועשר ביוד (עם זאת, אין צורך להגדיל את צריכת המלח, עדיין מומלץ להמעיט את השימוש בו)
  • הוסיפו לתפריט 2-3 מנות שבועיות של דגי ים
  • בנוסף להגברת צריכת היוד בתזונה, משרד הבריאות ממליץ ליטול תוסף יוד. ההמלצה בהריון היא 220 מיקרוגרם יוד ליום ובהנקה 290 מיקרוגרם יוד ליום
  • חלק מהמולטי-ויטמינים שמיועדים לנשים בהריון מכילים יוד, אך לא כולם. במקרה והם מכילים יוד, הם לא בהכרח מכילים את המינון המומלץ. לכן, כדאי לקרוא את התוויות ולוודא שהתוסף שנבחר מכיל את המינון המומלץ
  • חשוב לציין שגם צריכת יוד בכמות גבוהה מדי יכולה לגרום לנזקים, על כן יש ליטול את התוסף בהתאם להנחיות ולהיוועץ באיש מקצוע בנוגע למינון הרצוי.
  • הימנעו מעישון. עישון מפחית את רמות היוד בחלב אם. אם את מעשנת – חשוב מאוד להקפיד על נטילת תוסף על בסיס קבוע
  • אם את לא בטוחה בצריכת היוד שלך מומלץ להיוועץ עם דיאטנית קלינית לשם הערכה ומתן המלצות מותאמות

מתכון קל וטעים לצ'יפס אצות

מאת רונן הר לב, קייטרינג שף בטבע

מצרכים:

  • חבילת יריעות אצת נורי (להשיג בבתי הטבע, בחנויות המתמחות ובמחלקת המזרח הרחוק בסופר)
  • תרסיס שמן או שמן שומשום ומברשת מטבח
  • מלח מיודד
  • שומשום

אבקת שום/ צ'ילי חריף למי שאוהב

אופן ההכנה:

  1. חיתכו את הנורי לגודל שייכנס למחבת שלכם. רססו או מירחו בשמן שומשום צד אחד של האצה ופזרו תבלינים כראות עיניכם.
  2. צלו כ-10-15 שניות לכל צד במחבת חמה והניחו בצד. אם בחרתם לעבוד עם תנור, הניחו את האצות בתבנית והכניסו לתנור שחומם מראש לחום בינוני לכעשר דקות, או עד שהאצה מתייבשת ונהיית פריכה. לאחר יריעה אחת תבינו את העיקרון.
  3. כשהכנתם מספיק דפים , גזרו את היריעות לצ'יפסים והגישו!

מקורות

תפריט