התינוק כבר אוכל מוצקים ולא עולה מספיק במשקל? מה אפשר לעשות?

ראשית הבהרה- במאמר זה מדובר בהמלצות כיצד מומלץ לנהוג במקרים של דשדוש בעלייה במשקל, המופיע לאחר גיל 6 חודשים. אין מדובר בהנחיות לכלל התינוקות. המלצות אלו אינן מחליפות הערכה קלינית פנים מול פנים עם יועצת הנקה ו/או דיאטנית קלינית המטפלת בתזונת תינוקות, רצוי אחת שתומכת בהנקה. בנוסף, ראשית יש לשלול עניינים רפואיים שיכולים להשפיע על העלייה במשקל כמו רפלוקס, שלשולים ממושכים או מחלת חום.

בביקורייך הקודמים בטיפת חלב וודאי שמת לב שהאחות שוקלת את תינוקך, מודדת את אורכו ומציבה את הנתונים במחשב על עקומות גדילה. עקומות הגדילה מאפשרות לנו להעריך את גדילת תינוקך ביחס לשאר התינוקות בגילו, לפי אחוזונים. למשל- אם התינוק נמצא באחוזון ה-20 במשקל לגיל, זה אומר ש-20% מהתינוקות בגילו שוקלים פחות ממנו, ו-80% מהתינוקות בגילו שוקלים יותר ממנו. כל עוד התינוק נמצא בטווח של אחוזון 3%-97% זה נחשב מצב תקין. במידה והתינוק מתחת לאחוזון ה-3 ו/או הוא ירד יותר מ-2 סטיות תקן- יש צורך בבירור. במידה וישנו חשש לעלייה לא מספקת במשקל, יש לשקול את התינוק בתדירות מעט גבוהה מהרגיל בכדי לראות את התקדמות. חשוב שלא לשקול את התינוק בתדירות גבוהה מידי, שכן העלייה במשקל בגילאים הללו איטית מאוד, ושקילה תכופה לא תאפשר לנו לראות את השינוי. רצוי לשקול כל 3-4 שבועות במצבים כאלו.

כעת כבר עברת את האתגרים של תחילת ההנקה, התינוק כבר התייצב על העקומה שלו ועכשיו כשהוא גדול יותר פתאום הוא יורד באחוזונים? ירידה באחוזוני המשקל יכולה להיות מלחיצה ומדאיגה. וודאי תחילה שהצבתם את נתוני המשקל והגובה של התינוק בעקומות החדשות של ה-WHO, המתאימות לתינוקות יונקים. בקשי מאיש המקצוע המטפל שיציב את הנתונים במיוחד בעקומת המשקל לגובה ועקומת ה-BMI  לגיל אשר מעידות באופן יותר מהימן על מצב העלייה במשקל. הסבתא מעירה שאולי אין לך מספיק חלב, הדודה שואלת למה את לא נותנת פורמולה, והאחות בטיפת חלב מציעה לתת לתינוק חמאה ומעדנים מתוקים. לך כל אלו מרגישים לא נכון באינטואיציה, ואת כנראה צודקת! מה כן אפשר לעשות?

דגשים חשובים מבחינת ההנקה

הנקה בלילה – במידה והתינוק מתעורר מיוזמתו בלילה לאכול, חשוב לאפשר לו לינוק ולא להגביל את הנקות הלילה. הגבלת ההנקה בלילה לא תוביל בהכרח לאכילה של יותר מזון במהלך היום. במידה והתינוק עדיין לא מתעניין מאוד באוכל, הגבלת הנקה בלילה לא תגרום לו לאכילה של כמויות גדולות יותר במהלך היום, אלא רק תוביל לירידה במספר הקלוריות שיקבל מהנקה גם בלילה. ההנקה היא העוגן התזונתי של התינוק.

שני צדדים – הקפידי להציע לתינוק תמיד שני צדדים. יתכן והתינוק שבע ולא ירצה את הצד השני, ייתכן ויינק רק מעט ויתכן ויינק כמויות גדולות. הצעת הצד השני תתרום לאספקת החלב שלך ותיתן לתינוקך את הכמויות אותן הוא צריך.

הנקה לפי דרישה – כדי לשמור על עלייה תקינה במשקל אין להגביל את כמות ההנקות וגם לא את משכן. הנקה היא דבר טבעי, אין צורך להסתכל על השעון. רצוי להניק לפי סימני רעב ראשוניים. לשים לב שיש לפחות 8 הנקות ביממה עד שמבססים ארוחות מוצקים. בתחילת החשיפה למוצקים סביר וארוחות המוצקים לא יחליפו בהכרח את ההנקה. רצוי שלא להוריד הנקות עד שארוחות המוצקים מבוססות (כמות של בערך כוס חד פעמית). בדרך כלל משך ההנקה ו/או כמות החלב שהתינוק יונק הולכת ופוחתת ככל שהוא אוכל יותר מוצקים. לרוב סביב גיל שנה ארוחות המוצקים יהיו עיקר התזונה וההנקה תהיה ההשלמה. ישנם תינוקות שהעניין שלהם במזון מוצק מגיע בגיל מאוחר יותר וגם כמויות המוצקים שהם אוכלים מעטה, אל דאגה! כל עוד ההנקה היא לפי דרישה, חלב אם לבדו יכול לספק את הצרכים התזונתיים של התינוק גם מעל גיל 6 חודשים ברוב המקרים1.

תמ"ל (תרכובת מזון לתינוק) – חלב אם הוא המזון הטוב והמתאים ביותר לתינוקך, גם מבחינת הקלוריות שהוא מספק. חלב אם בשלב החשיפה למוצקים הולך ונהיה מרוכז יותר- כמות הקלוריות והשומן שהוא מכיל הולכות ועולות2, לכן הוא האידיאלי גם במצב של עלייה לא מספקת במשקל. מתן תמ"ל  במקום הנקה לא בהכרח יגרום לעלייה גדולה יותר במשקל. הדבר עלול להגדיל את הסיכון של התינוק לסבול מהשמנת יתר בעתיד, לעומת הנקה לפי דרישה המאפשרת לתינוק למצות את הפוטנציאל הגנטי שלו ללא שינוי התכנות המטבולי. סמכי על הגוף שלך ועל תינוקך! את מייצרת חלב בהתאם למה שהתינוק שלך צריך, והתינוק שלך צורך את הכמויות הדרושות לו.

דגשים חשובים מבחינה תזונתית

העשרה תזונתית – לתינוקות שאנו רוצים שיעלו יותר במשקל, ניתן להציע מזונות מרוכזים קלורית ועשירים בשומנים בריאים כמו טחינה, אבוקדו, שמן זית, שקדייה, ממרח בוטנים טבעי, ממרח קשיו וכו'. אצל תינוקות שכבר נחשפו למוצרי חלב, עדיף לבחור במוצרי חלב בעלי אחוז שומן של 5% ומעלה (לפי הנחיות משרד הבריאות3 מוצרי חלב לא ממותקים הם חלק מהתזונה המגוונת המומלצת לתינוקות, אך יש לזכור שהם מהווים מקור דל לברזל, לכן ניתן לשלבם בתפריט התינוק אך בכמות קטנה). עדיף לבחור בדגים שמנים כמו סלמון שעשיר באומגה 3 שחיונית להתפתחות המוחית ולראייה. רצוי לתת תזונה מעטה בסיבים תזונתיים שתורמים לתחושת שובע, לכן על מנת שהתינוק יאכל כמויות גדולות יותר העדיפו פירות וירקות מקולפים ודגנים לבנים על פני דגנים מלאים.

Baby Led Weaning – שיטת האכלה בה נותנים לתינוק לאכול בצורה עצמאית כבר מתחילת החשיפה למוצקים. ישנם תינוקות שלא אוהבים את המרקם הטחון/מעוך/רך, או שלא אוהבים שמאכילים אותם ורוצים לאכול בעצמם ושיטה זו מתאימה להם. אם התינוק לא שש לאכול במרקמים רכים, נסו להציע לו אוכל בצורתו הטבעית, בגודל של "אוכל אצבעות", כמו מלפפון חתוך לרבעים או בננה. ניתן לתת גם פה דגש עם מזון עשיר כמו לחם אחיד עם ממרח שצויין מעלה, בשר קדירה שעבר בישול ארוך, פולקע, פרוסות אבוקדו, דייסת קוואקר עם שקדיה אפויה בצורת אצבע, קציצות. דרך האכלה זו מתאימה החל מגיל חצי שנה ובישיבה יציבה בלבד על מנת להימנע מחנק.

אכילה חברתית – כפי שאנחנו נהנים לאכול יחד עם משפחה וחברים, כך גם תינוקות. אכילה חברתית חשובה כיוון שהתינוק לומד לאכול דרך חיקוי הסובבים אותו4, וגם נהנה מהאכילה וכך לרוב ירצה לאכול יותר. כהורים, אנחנו הרבה פעמים רוצים לאכול בשקט, אחרי שהקטנים הלכו לישון, אך האכילה המשותפת איתם חשובה מאוד5, במיוחד אם הם עוד בבית יחד איתנו. הושיבי את התינוק בגובה שלך, או שבי על הרצפה בגובה שלו, והניחי את המזון קרוב אליו כך שיהיה נגיש לו. ניתן גם לארגן פיקניק עם אמהות ותינוקות אחרים וכך לאכול באווירה מהנה.

רוגע ואווירה נעימה – אכילה אמורה להיות משהו מהנה וכיף וחשוב לשמור עליו ככזה. במיוחד במשפחות בהן התינוק לא עולה מספיק במשקל, נרצה לנטרל את הדאגה שיש סביב האוכל ולא להפוך את זה לשיחת היום. ככל שנשדר לתינוק שאוכל זה משהו מהנה שחווים במהלך היום, כך סביר שהוא רק ירצה לאכול יותר כי יהיה לו כיף בזמן הארוחה. נסו לשחק עם התינוק, לתת לו להאכיל אתכם, לעשות לו קולות הנאה מהאוכל, לעשות לו פרצופים מצחיקים, לשיר לו, כך שישמח שמגיע זמן הארוחה. מנגד, אכילה צריכה להיות עם מודעות לאכילה, נסו שלא להאכיל תוך כדי הסחת דעת של התינוק (לא בזמן צפייה בטלוויזיה או רדיפה אחרי התינוק כשהוא משחק בשביל שיכניס "רק עוד ביס קטן").

נכתב  במסגרת קורס הדרכת הנקה מועדון חלב אם ע"י רומי קדם – אמא ותזונאית קלינית לתינוקות

  1. Jack Newman. Starting Solid Foods, 2009.
  2. Mandel et al. Fat and energy contents of expressed human breast milk in prolonged lactation. Pediatrics 2005; 116(3) e432-e435.
  3. מדריך לאנשי מקצוע להזנת התינוק והפעוט. ראש שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות, 2012.
  4. Zoe L et al. Early emerging system for reasoning about the social nature of food. PNAS 2016; 113(34): 9480-9485.
  5. Delormier T et al. Food and eating as social practice–understanding eating patterns as social phenomena and implications for public health. Sociol Health Illn. 2009.
תפריט