עד מתי להניק את תינוקך? עד מתי שתחפצי בכך. חזרה למקום העבודה, דעות של אנשים אחרים או גורמים חיצוניים אחרים לא צריכים להיות חלק מההחלטה שלך. אם את לא מרגישה שזה הזמן להתחיל את תהליך הגמילה, אנא פני לייעוץ ותמיכה מאשת מקצוע בתחום ההנקה, ליגת לה לצ'ה או גורם בריאות לפני שאת מתחילה.

הנקה לא חייבת להיות "הכל או כלום", את יכולה להניק באופן חלקי ולהניק רק מספר פעמים ביום, אפילו פעם אחת. החלב שלך עדיין ייתן המון חומרים מזינים שהתינוק לא יכול לקבל בשום מקום אחר. כדאי לך לקחת בחשבון שמשרד הבריאות ממליץ על תזונה המבוססת על הנקה בלבד לכל התינוקות על עד לגיל חצי שנה, והמשך הנקה יחד עם שילוב מוצקים עד גיל שנה לפחות. במידה ויש צורך להפסיק את ייצור החלב בצד אחד, כדאי לשקול להמשיך הנקה בצד השני. במידה והנקה ישירות מהשד היא לא אפשרית, יש לך אפשרות לשאוב ולהמשיך להאכיל את התינוק בחלב אם במקום להפסיק את יצור החלב.

מקרים שונים שבהם נרצה לייבש את החלב

  • ייבוש החלב במהלך השבוע הראשון לאחר הלידה או אחרי הפלה, (לאחר השבוע ה 16 של ההריון) – מומלץ לקחת cabergoline (דוסטינקס) על מנת לייבש את החלב בשבוע הראשון. תרופה זו תדכא את ייצור החלב בסמוך ללידה. מינון של 0.25 מ"ג פעמיים ביום למשך יומיים זה המינון המומלץ. ניתן לקבל את התרופה רק באמצעות מרשם מגורם מוסמך, ואין מניעה להמשיך להניק בזמן שלוקחים את התרופה.
    במידה ואינך רוצה לקחת את התרופה, ניתן לייבש את החלב באופן טבעי בעזרת פרוטוקול "ייבוש החלב באופן טבעי" המופיע למטה, מומלץ במיוחד לשים לב לאזהרות.
  • ייבוש החלב בזמן שאיבה – אם את שואבת בלבד, תתחילי לרווח את השאיבות באופן הדרגתי, כל יומיים עד ארבעה, ובנוסף להוריד את כמות החלב הנשאב באיטיות כל יומיים עד ארבעה. לדוגמה, אם היית שואבת כל שלוש שעות, תתחילי לשאוב כל ארבע שעות ולאחר מכן כל שש שעות , שמונה שעות , שתים עשרה וכך הלאה. מבחינת הכמות נניח והיית שואבת 120 מ"ל בכל פעם, תתחילי לשאוב 100 מ"ל , לאחר מכן 80 מ"ל , 60 מ"ל וכך הלאה.

להנחיות נוספות לגבי שיפור התהליך, אנא התייחסי לפרוטוקול "ייבוש החלב באופן טבעי" המופיע למטה.

  • גמילה מהנקה ביוזמת התינוק – הדרך הטבעית ביותר להפסיק להניק. לילד אין עוד את הצורך לינוק ובדרך כלל יפסיק לינוק באופן הדרגתי. נתייחס להפסקת הנקה כגמילה רק אם הילד מעל גיל שנה, ועיקר התזונה שלו היא אוכל מוצק וכן שותה ישירות מכוס. ילדים בדרך כלל ייגמלו מעצמם בין גיל שנתיים לארבע.
    אם את מרגישה חוסר נוחות, אנא התייחסי לפרוטוקול "ייבוש החלב באופן טבעי" המופיע למטה, להנחיות נוספות לגבי שיפור התהליך.
  • גמילה ביוזמת האם – כאשר את מחליטה לגמול את התינוק מכל סיבה שהיא. מומלץ לגמול באופן הכי מדורג שמתאפשר. אנא התייחסי לפרוטוקול "ייבוש החלב באופן טבעי" המופיע למטה, להנחיות נוספות לגבי שיפור התהליך.
  • גמילת פתע – כשההנקה מופסקת באופן מיידי. גמילה זו אינה מומלצת אלא אם נחוץ לחלוטין, בדרך כלל מסיבות רפואיות. מומלץ לך לקבל חוות דעת נוספת אם ההמלצה להפסיק הגיעה מאיש מקצוע בתחום הרפואה. גמילת פתע יכולה לגרום לחסימה בצינוריות החלב, דלקת בשד, ואפילו אבצס. בנוסף, רמות ההורמונים בדם כנראה יפלו באופן דרסטי, מה שעלול לגרום לשינוי במצב הרוח, תחושת דיכאון וכיו"ב.
    אם החלטת לבחור בגמילת פתע, שימי לב במיוחד לאזהרות. cabergoline (דוסטינקס) יכול לעזור אך כלל לא מומלץ בסיטואציה הזאת. מינון של 0.25 מ"ג פעמיים ביום למשך יומיים זה המינון המומלץ. את יכולה לקבל את התרופה רק באמצעות מרשם מגורם מוסמך, אפשר להמשיך להניק בזמן שלוקחים את התרופה.
  • גמילת לילה \ גמילה חלקית – המשמעות היא לוותר על חלק מההנקות במהלך היום או הלילה, אבל להמשיך להניק. כדאי להוריד הנקה אחת כל פעם , במשך 3-7 ימים (עדיף שבעה) הנקה אחת תרד ותוחלף בארוחת מוצקים או בקבוק אם צריך. כל שאר ההנקות יישארו בזמנים הרגילים. התהליך יכול להיות יותר הדרגתי על ידי קיצור משך הזמן של ההנקה אותה נרצה להוריד למשך יומיים, ורק אז להוריד אותה לחלוטין. כאשר הורדנו את ההנקה הרצויה ואין תחושה של גודש או חוסר נוחות, אפשר להמשיך ולהוריד את ההנקה הבאה. האטי את הקצב במקרה והתינוק מחפש הרבה יותר תשומת לב או "מחפש את אמא" יותר מהרגיל, חולה או מצמיח שיניים. כדאי להתחיל עם ההנקה הכי פחות מועדפת על ידי התינוק. אם ההנקה מוחלפת בהאכלה בבקבוק והתינוק לא
  • מוכן לקחת ממך, מומלץ לתת למישהו אחר לתת לו את הבקבוק למשך כמה ימים.
    את יכולה להתייחס לפרוטוקול "ייבוש החלב באופן טבעי" המופיע למטה, להנחיות נוספות לגבי שיפור התהליך.
    טכניקות גמילה מדורגת: הדרך המומלצת ביותר לגמול תינוק מכיוון שהיא מספקת לו "זריקת חיזוק" למערכת החיסונית, ככל שאספקת החלב פוחתת, ריכוז הנוגדנים בחלב עולה בהתאמה. בחרי אחת מהטכניקות הבאות, את יכולה להתייחס לפרוטוקול "ייבוש החלב באופן טבעי" המופיע למטה, להנחיות נוספות לגבי שיפור התהליך. אל תציעי, אל תסרבי – אל תציעי לפעוט לינוק, וגם אל תמנעי ממנו אם הוא מבקש, הטכניקה הזו תוביל לגמילה איטית של הפעוט ותרגיש גם לך וגם לפעוט טבעית ונוחה. הורדת הנקות – אחת בכל פעם – במשך 3-7 ימים (עדיף שבעה) הנקה אחת צריכה לרדת ולהיות מוחלפת על ידי ארוחת מוצקים או בקבוק. כל שאר ההאכלות צריכות להישאר בזמנים הרגילים. התהליך יכול להיות יותר הדרגתי על ידי קיצור משך הזמן של ההנקה שהולכת להתבטל למשך מספר ימים, ורק אז לבטל אותה לחלוטין. כאשר הורדנו את ההנקה הרצויה ואין תחושה של מלאות או חוסר נוחות, אפשר להמשיך ולהוריד את ההנקה הבאה. האטי את הקצב במקרה והתינוק מחפש הרבה יותר תשומת לב או "מחפש את אמא" יותר מהרגיל, חולה או מצמיח שיניים. כדאי להתחיל עם ההאכלה הכי פחות מועדפת על ידי התינוק. אם ההאכלה חייבת להיות בבקבוק והתינוק לא מוכן לקחת ממך, מומלץ לתת למישהו אחר לתת לו את הבקבוק למשך מספר ימים. קיצור זמני ההאכלה באופן הדרגתי – לדוגמה לקצר את משך ההנקה דקה אחת כל יום.
    לדחות את מועד ההנקה – לומר שתניקי מאוחר יותר, ולבסוף ה"מאוחר יותר" יהפוך לכלל לא.
    להחליף את ההנקה באוכל או בפעילות אחרת – עדיף לעשות זאת לפני שהילד מבקש לאכול על מנת שלא תצטרכי להיכנס למשא ומתן.

פרוטוקול ייבוש החלב

אם השדיים מרגישים מלאים וחסרי נוחות מומלץ לסחוט באופן ידני או לשאוב עם משאבה מעט חלב, במידה שתקל על תחושת המלאות וחוסר הנוחות. אל תרוקני את השד.  נסי למשוך כמה שיותר לפני הוצאת החלב (שאיבה או סחיטה ידנית) והוציאי מעט חלב ככל שניתן.  אם אין תחושה של חוסר נוחות בשדיים , אין צורך להוציא חלב. בהתחלה, ייתכן ותצטרכי להוציא חלב כל כמה שעות. ככל שהזמן עובר וייצור החלב ייחלש, תוכלי להאריך את משך הזמן שבין ריקון החלב ולהוציא פחות ופחות כל פעם. השתמשי בחזייה תומכת אך לא לוחצת בשביל הנוחות. אל תחנקי את החזה ואל תחממי את האזור.

הנחיות לשיפור הנוחות:

  • איבופרופן, אצתמינופן או משככי כאבים אחרים (ממשפחת ה NSAID אם את עדיין מניקה) הינם בטוחים לשימוש
  • קומפרסים קרים לשתי דקות כל חצי שעה (אפונה קפואה, פדים רטובים קפואים)

הנחיות להפחתת ייצור החלב (אין להשתמש במקרה ובחרת בגמילה חלקית או הדרגתית):

  • קומפרסים של עלי כרוב יכולים לעזור (אפשר קפואים), העלים צריכים להיות נקיים לפני השימוש, ויש להחליפם כל שעתיים. הניחי אותם מסביב להילה, ותוודאי שהם לא נוגעים בפטמה.
  • חליטת מרווה (הוסיפי צרור לתוך סיר עם שני ליטר מים רותחים ,בשלי למשך חמש דקות ותני לזה להתקרר) שתי את החליטה במקום מים במהלך היום, ניתן להמתיק או לתבל.
  • גלולות למניעת הריון המכילות אסטרוגן.
  • פסודואפדרין (מייבש נוזלים בגוף).
  • לקיחת 200 מ"ג של ויטמין 6B למשך חמישה ימים יכולה לעזור בהפחתת גודש.
  • הימנעי ממקלחות חמות שמגבירות את זרימת החלב.

כל חלב שנסחט או נשאב במהלך התקופה הזו אפשר לתת לתינוק.
כשמורידים הנקות יש להחליף את חלב האם במזון שמתאים לגיל התינוק, ויש לוודא שהתינוק מקבל את כמות הקלוריות והתזונה שהוא צריך בדרך אחרת (תרומות חלב, תמ"ל, מוצקים וכו'). זכרי שבמהלך השנה הראשונה לחיי התינוק חלב אם או תמ"ל אמורים להיות מקור המזון העיקרי.
הקפידי לפצות על אובדן הקרבה שאבדה בשל הורדת ההנקות על ידי תוספת חיבוקים וכירבולים. כדאי להחזיק את התינוק בתנוחות שונות מאשר תנוחות ההנקה עד שהתינוק מפסיק לחפש את השד. הגוף עלול להמשיך לייצר חלב לאחר הפסקת הנקה מוחלטת למשך 45 ימים או אפילו מספר חודשים מועט. זה נורמלי לחלוטין ואין לזה שום השפעה שלילית. אם שינית את דעתך, קל יחסית לבנות מחדש את אספקת החלב עד שישה שבועות מרגע ההפסקה, כדאי להתייעץ עם יועצת הנקה בשביל עזרה לשם חזרה להנקה. אחרי הפסקת הנקה, הפוריות עלולה לחזור תוך ארבעה עד שמונה שבועות.

אזהרות חשובות:

אם השד גדוש, ושאיבות או סחיטות לא מקלות, יש אודם בחלק מהעור ומרגיש חם ו \ או יש לך חום או סימנים דומים לשפעת, חפשי עזרה, אלו יכולים להיות סימנים של חסימה בצינוריות החלב, דלקת בשד, ואפילו אבצס. אם את חווה רגשות אשם בלתי נסבלות, עצב, תשישות או שינוי תכוף במצב הרוח שלא עוברים לאחר מספר ימים בזמן ייבוש החלב או לאחר מכן, אנא התייעצי עם גורם מוסמך .
זה אך נורמלי להיות עצובה ולהתאבל על סוף תקופת ההנקה, בכל זאת, לא משנה כמה זמן הנקת , אפילו אם זה היה פעם אחת, הרגישי טוב לגבי מה שעשית כיוון שנתת לתינוקך את ההתחלה הטובה ביותר ומתנה נהדרת לחיים.

נכתב ע"י ליאה סגל במסגרת עבודת סיום קורס מדריכות הנקה 2016

מקורות:
1.• Breastfeeding and Human Lactation Fifth Edition, Karen Wambach and Jan Riordan, Jones & Bartlett Learning, USA.
2.• http://www.lalecheleague.org/faq/wean.html
3.• http://www.llli.org/faq/weanhowto.html
4.• http://nativemothering.com/2012/08/rapid-weaning-for-emergency-situations/
5.• https://www.breastfeedingbasics.com/articles/lactation-suppression
6.• https://www.breastfeedingbasics.com/articles/weaning-your-baby
7.• http://www.lalecheleague.org/llleaderweb/lv/lvdec00jan01p112.html
8.• http://www.bflrc.com/ljs/breastfeeding/dryupfst.htm
9.• http://kellymom.com/ages/weaning/wean-how/weaning_mom/
10.• http://kellymom.com/bf/can-i-breastfeed/herbs/herbs-oversupply/
11.• http://kellymom.com/ages/weaning/considering-weaning/how_weaning_happens
12.• http://kellymom.com/ages/weaning/wean-how/weaning-techniques/
13.• http://www.breastfeeding-basics.com/articles/weaning-your-baby
14.• http://www.drmomma.org/2011/01/drying-up-milk-supply.html

תפריט